Zorgpas Amersfoortse

Written by Super User. Posted in Basisverzekering Amersfoortse

De Zorgpas van De Amersfoortse is tegelijk een Europeesche zorgpas (EHIC pas) en is geldig in de volgende landen:Europeesche zorgpas Amersfoortse

Australië, België, Bulgarije, Cyprus (Griekse deel), Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk (inclusief Guadeloupe, Frans Guyana, Martinique, Reunion, St. Pierre en Miquelon), Griekenland, Groot-Brittannië (inclusief Gibraltar), Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje (inclusief Cueta en Melilla), Tsjechië, Zweden en Zwitserland.

Waar kan de Europese zorgpas voor gebruikt worden?

Met de Europese zorgpas heeft u recht op medisch noodzakelijke zorg tijdens een tijdelijk verblijf in het buitenland, zoals een vakantie. Ook zorgt de pas voor een eenvoudigere afwikkeling van de kosten van de verleende hulp. Voor de afspraken hierover geldt, dat de medische verzorging wordt geleverd volgens de wettelijke regelingen van het vakantieland. In sommige landen is die verzorging gratis, in andere landen betaalt u een deel van de kosten en soms moet u alle kosten direct betalen en daarna de vergoeding aanvragen.

Het gebruik van de Europese zorgpas is niet verplicht. Als u de Europese zorgpas niet laat zien, moet u de rekening zelf betalen aan de zorgverlener. Bij terugkomst in Nederland kunt u de kosten declareren. De kosten van medisch noodzakelijke zorg die in Nederland onder de basisverzekering vallen, krijgt u volledig vergoed.

De Europese zorgpas dekt niet de kosten van een medische behandeling als deze het doel van de reis is.

Wat moet ik doen als mijn Europese zorgpas niet wordt geaccepteerd?

Als uw Europese zorgpas niet wordt geaccepteerd, verzoeken wij u de kosten zelf te betalen en de rekening na terugkeer in Nederland te declareren. Als u aanvullend bent verzekerd kunt u ook contact opnemen met SOS International via (+31) 20 651 51 51.

Zorgpas niet ontvangen of kwijt

Uw ontvangt per post 2 tot 3 weken na de nieuwe polis de zorgpaspas. Heeft u na 3 weken nog geen pas ontvangen? Dan kunt u contact opnemen met de afdeling Ziektekosten Acceptatie, (033) 464 20 61.

Keuzevrijheid staat voorop.

Zorgverleners vinden het vaak prettig om met De Amersfoortse rechtstreeks zaken te doen. Ze hoeven dan  geen machtiging te vragen en kunnen direct de behandeling starten en sturen u geen factuur. Hierdoor loopt de zorgverlener geen debiteurenrisico en dat bespaart kosten.  

Niet alle zorgverleners hebben zich bij De Amersfoortse gemeld. Met name tandartsen. In de praktijk is de beloning van de zorgverlener het wettelijke maximumtarief. Als er geen wettelijk tarief is ( bijv. fysiotherapeuten) geldt dat de rekening niet onredelijk hoog mag zijn. U krijgt dan zelf de rekening die u kunt declareren bij De Amersfoortse. De Amersfoortse stort het geld op uw rekening en u betaalt uw zorgverlener of u vraagt De Amersfoortse de zorgverlener rechtstreeks te betalen. 

Bekijk hier de zorgverleners met een overeenkomst met De Amersfoortse. Dan zit u altijd goed!